Het is volgens de Soennah toegestaan als men klaar is met het leggen van de overledene in zijn graf dat elke aanwezige drie keer een handvol aarde erin gooit, omdat de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) dit gedaan heeft. (Overgeleverd door Ibn Maadjah en is authentiek gekwalificeerd door Al-Albaanie in Ah’kaam Al-djanaa-iez, blz. 153).
Het is volgens de Soennah om het graf een handlengte te verhogen zodat men weet dat het om een graf gaat en dat het niet geschonden mag worden. De vorm van het graf moet gelijk aan het uiterlijk van de rug van de
kameel zijn. Zie afbeelding 26
Dit is tevens de vorm van het graf van de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem). (Overgeleverd door Boekhaarie)
Op het graf worden er kiezelsteentjes gelegd zoals dat gedaan is bij het graf van de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem. (Overgeleverd door Aboe Daawoed). Het graf wordt hiermee gekenmerkt zodat het niet wordt geschonden. Het is Soennah om water op de gelegde kiezelstenen te strooien. (Hierover zijn er verschillende authentieke ahadith bekend, zie Al-irwaae, 206/3).
Ook wordt er een steen bij zijn hoofd gezet met als doel herkend te worden. De profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) heeft bij het graf van ‘Oethmaan ibnoe Mad’oen (moge Allah tevreden met hem zijn) een steen gelegd. (Overgeleverd door Aboe Daawoed en is authentiek gekwalificeerd door Al-Albaanie in Ah’kaam Al-djanaa-iez, blz. 155)
Het gebruiken van cement en mooie grafstenen voor het graf is verboden. Het bouwen, schrijven, zitten, lopen of leunen op het graf is ook verboden, omdat de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) dit heeft verboden gesteld. (Overgeleverd door Moesliem)
Het is niet aanbevolen om twee of meer mensen in een graf te leggen tenzij dit echt noodzakelijk is. Doet een situatie zich voor dat er veel doden zijn en weinig mensen zijn om hen te begraven, zoals met de martelaren van de veldslag van Oeh’oed, dan is het toegestaan. Echter dient er tussen de overledenen een scheiding van aarde te zijn.
Het is volgens de Soennah aanbevolen om voedsel te zenden naar de familie van de overledene. Toen Dja’far Ibn Abie Taalieb overleed heeft de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) gezegd: “Voedt de familie van Dja’far, want ze hebben iets wat ze bezig houdt.” (Overgeleverd door Aboe Dawoed en is authentiek gekwalificeerd door Al-Albaanie in Ah’kaam Al-djanaa-iez, blz. 167)
Het is de familie van de overledene afkeuringswaardig om voedsel te maken voor mensen, omdat de metgezellen van de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) hebben gezegd: “We ondervonden het voorbereiden van eten en zitten om deze te nuttigen met de familieleden van de overledene iets wat behoorde tot an-nieyyah’h
[1]” (overgeleverd door Ah’mad, en is authentiek gekwalificeerd door Al-Albaanie in Ah’kaam Al-djanaa-iez, blz. 167).
Het is de mannen volgens de Soennah toegestaan om graven te bezoeken, om smeekbeden te doen voor hen en erbij stil te staan zoals in afbeelding 26 te zien is. De profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: “Ik heb jullie verboden om graven te bezoeken, bezoek het nu want het laat jullie het einde gedenken.” (Overgeleverd door Moesliem)
Voor vrouwen is het echter verboden om de graven te bezoeken, omdat de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) graven bezoeksters vervloekte. (Goede hadith en is overgeleverd door Ahloe s-soennan.
De reden hiervoor is dat vrouwen sommige dingen niet kunnen weerstaan, en daardoor verboden zaken verrichten. Voorbeelden hiervan zijn het slaan op wangen, schreeuwen, het verscheuren van kleding en dergelijke. Deze en andere zaken, kunnen een bron van in verzoeking raken veroorzaken op een plek die eigenlijk ons doet denken aan het einde van het leven en aan hiernamaals.
Degene die een begraafplaats bezoekt dient het volgende zeggen: “Assalamoe ‘alaikoem dara qawmien moe-e-mienien, wa ienna insha-a llaahoe biekoem laah’ieqoen.” (Overgeleverd door Moesliem).
Betekenis: Vrede zij met de gelovige bewoners van deze huizen, en bij de Wil van Allah, zullen wij jullie volgen”.
Een moslim moet oppassen voor het verheerlijken van de graven, zegening zoeken bij graven
[AL1] of het strijken daarop, omdat dit de instrumenten zijn die kunnen leiden tot shirk
[2].
Condoleance
Het is volgens de Soennah toegestaan om de familie van de overledene te condoleren door te zeggen: “ienna liellaahie maa akhada, wa lahoe maa a’thaa wa koelloe shay-ien ‘iendahoe bie adjalien moesammaa faltasbier wal-tah’tasieb”
[3]. (Overgeleverd door Boekhaarie en Moesliem)
En als men zegt: “A’dhama llaahoe adjrak, wa ah’sana ‘azaa-ak wa ghafara liemayyietiek”
[4] dan is het is het ook toegestaan.
Het is toegestaan om te huilen om de overledene zonder te overdrijven, omdat de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) gehuild heeft toen zijn zoon Ibraahiem overleed.
[5](Overgeleverd door Boekhaarie en Moesliem)
Het huilen mag echter niet gepaard gaan met geschreeuw of het uitspreken van kwalijke woorden.
Het is degene die getroffen wordt door het overlijden van iemand toegestaan om te rouwen. Bijvoorbeeld het laten van de handel en gaan wandelen of iets dergelijks uit rouw mag slechts drie dagen duren.
Alleen de vrouw van de overledene dient vier maanden en tien dagen te rouwen als ze niet zwanger is, als dit wel het geval is dan dient zij te rouwen totdat ze bevalt. Zowel het jammeren als het schreeuwen om de overledene is verboden. Omdat dit een teken is dat hij tegen het lot is.
Het is ook verboden om je kleren te scheuren, op je wangen te slaan, het trekken aan je haar e.d, omdat de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: “Degene die zijn wangen en boezem slaat en woorden roept (van de pre-islamitische periode die tegen de islaam ingaan), behoort niet tot ons.” (Overgeleverd door Boekhaarie en Moesliem).
[1] De kleding die men tijdens de pelgrimtocht (hadj of ‘Oemrah) draagt.
[2] Het roepen van labbayka llahoemma labbayk, d.w.z. “O Allah ik kom Uw oproep na.
[1] Een soort welbekende parfum waarvan zijn geur de insecten weert.
Het is een plicht om de overledene te wikkelen in een kleed. De koopsom hiervan dient van zijn geld betaald te worden. De profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) heeft over degene die overleden is tijdens ih’raam gezegd: “Wikkel hem in zijn twee stukken kleed. ” (Overgeleverd door Moesliem)De som waarvan dit kleed wordt gekocht gaat vóór het aflossen van zijn schulden, testament of erfgoed.Als hij de som van het kleed niet heeft dan dient degene die de plicht heeft op zijn onderhoud dit te doen. Dit zijn zijn directe familieleden en zijn verwanten, zoals zijn vader, opa, zoon, kleinzoon. Indien zij de som ook niet hebben dan dient dit in een islamitische staat door “het huis van het geld” betaald te worden. Indien dit ook niet kan dan dient één van de welvarende moslims dit te betalen die hiervan afweet.De eis van de “kafan” (dodenkleed) van de overledene is dat het een kleed moet zijn welke zijn gehele lichaam bedekt.
[1] An-niyaah’ah is het gejank met hoge stemmen en het vervloeken van de toestand waarin men verkeerd.
[2] Het toekennen van deelgenoten aan Allah de Verheven en Almachtige.
[3] Waarlijk, Allah neemt wat van Hem is en wat hij geeft is van Hem en voor alles heeft Hij een tijd bestemd. Heb geduld en vetrouw op Allah.
[4] Moge Allah uw beloning vergroten en uw sterfgeval vergemakkelijken en uw overledene vergeven.
[5] Anas (moge Allah tevreden met hem zijn) verhaalt dat de boodschapper van Allah bij zijn zoontje Ibraahime, dat op sterven lag kwam, en dat de ogen van de boosdchapper van Allah zich met tranen vulden. Abdoerrahman Ibn ‘Awf zei tegen hem:“zelfs jij (huilt), O boodschapper van Allah? Hij zei:”O zoon van ‘Awf, dit komt voort uit genade. Hij huilde weer en zei: ”Het oog vergiet tranen en het hart kent verdriet, maar wij spreken slechts wat onze Heer behaagt. Voorwaar het afscheid van jou, O Ibraahiem is verdriet voor ons.
[AL1]Vijgen of Vijgenbladeren?
Het is volgens de Soennah toegestaan om de familie van de overledene te condoleren door te zeggen: “ienna liellaahie maa akhada, wa lahoe maa a’thaa wa koelloe shay-ien ‘iendahoe bie adjalien moesammaa faltasbier wal-tah’tasieb” . (Overgeleverd door Boekhaarie en Moesliem)
[1] “O Allah begunstig Mohammed en zijn vrouwen en nakomelingen zoals U de familieleden van Ibrahiem begunstigde. En zegen Mohammed en zijn vrouwen en nakomelingen zoals U de familieleden van Ibrahiem zegende, Voorwaar U bent Meest Prijzenswaardig, Meest Vrijgevig”.
[2] O Allah, vergeef hem, schenk uw genade op hem, geef hem kracht en aanvaard zijn vergiffenis. Geef hem een voortreffelijke eindbestemming en maak zijn ingang naar (het graf) wijd, reinig hem met water, sneeuw en hagel en zuiver hem van zijn zonden zoals witte kleding gezuiverd worden van vlekken. Geef hem een betere onderkomen dan dat hij heeft gekend en een betere familie dan dat hij heeft gekend en een betere partner dan zijn partner op aarde. Neem hem op in het paradijs en bescherm hem tegen de bestraffing van het graf [en tegen bestraffing van de Hellevuur].
[2] Een soort parfum bedoeld voor overledenen.