Home arrow Begraafplaatsen
Begraafplaatsen PDF Print E-mail
Stichting IBW pleit voor bijzondere Islamitische begraafplaatsen. Er is tot nu toe geen enkele begraafplaats in Nederland die uitsluitend Islamitisch is.

In Nederland zijn de Islamitische begraafplaatsen over het algemeen, gemeentelijke begraafplaatsen, met vaak een Islamitisch gedeelte inbegrepen. Deze zijn er door de wetgever om te voorzien in de basisbehoefte van begraven.

Waar dit Islamitische begraafplaatsen betreft, komt dit in veel gevallen niet overeen met de geldende voorschriften en gebruiken. Daardoor is er (uitzonderingen daargelaten) nog geen eeuwige grafrust.

Begraafplaatsen staan bij moslims in hoog aanzien. Moslims blijven graven van gestorven familieleden bezoeken. Het is een Islamitische regel dat begraafplaatsen niet worden geruimd.

Islamitische begraafplaatsen behoren aan hen die er begraven liggen. De overledenen hebben hier hun eeuwige rustplaats. De begraafplaats heeft eenzelfde etikette als bezoek aan een moskee en men gedraagt zich bij bezoek als ware men in een moskee, dus ondermeer:
- heren hebben geen korte broeken aan boven de knie
- men loopt niet over de graven, maar volgt de paden
- de begraafplaats dient niet ter vermaak; dus geen etenswaren, muziek, zitten / leunen op zerken etc.
-ongewenst gedrag (bijvoorbeeld: spelende kinderen, achterlaten van afval)

Het is geen Islamitisch gebruik om bloemen te leggen bij een graf of andere decoratie zoals knuffeldieren, kaarsen e.d.

Voor nadere informatie kunt u terecht bij Stichting IBW.

Klik hier op locatie van Islamitische begraafaangelegenheden van moslims