Lijkwade PDF Print E-mail
Een aantal belangrijke punten
  • De kleur van de Kafan moet wit zijn.
  • De profeet (vzmh) droeg het liefst witte kleding, daarom worden de overledenen in witte kleding begraven.
  • De Kafan moet niet van zijde of duur zijn.
  • Het is een Soenna als je eigen Kafan voorbereidt omdat je “ je gedachte bij de dood houdt”.
  • De vrouw heeft 7 stuks en de man heeft er 5.
  • Onze Profeet (vzmh) werd met drie stukken Kafan bedekt. Toen een metgezel kwam te overlijden, droeg hij alleen een blouse. Toen gaf de Profeet (vzmh) aan om hiermee zijn hoofd tot onderen te bedekken en de overige lichaamsdelen met gras  te bedekken.
  • De ongelovigen gebruiken een duur pak, dit is zonde. Je kunt dit geld beter geven aan iemand die het hard nodig heeft. Voor de Moslims moet het een eenvoudige witte Kafan zijn.
  • De Kafan mag je met Musk voorbereiden. Hier houden de engelen van, zij houden niet van onaangename geur.
  • Je pakt een stukje stof en je brengt hierop musk aan en dit ga je gebruiken voor de openingen, zoals de neus, mond, onder de ogen, oren, onder de oksels, tussen de tenen en knieen.

Tip: als je een speciale witte jurk hebt waarin je o.a. in bidt, tasbieh verricht, dan kun je deze gebruiken als KAFAN. Het bevat dan heleboel zegeningen

Hoe kwam men er achter hoe een overledene begraven moet worden?
Er waren twee broers, Kaïn en Abel genaamd. Deze twee broers vochten met elkaar tot er een doodging. De broer die nog leefde zag vervolgens hoe een kraai iets in de grond verborg. Zo is de zoon van Adam te weten gekomen hoe hij zijn broer, die hij vermoord had, moest begraven.

De kleding van het lijk: KAFAN
De lijkwijde voor een vrouw bestaat uit 7 stukken, voor de man bestaat het uit 5 stukken. De vrouw heeft er meer, omdat meer lichaamsdelen bedekt moeten worden.
1 stuk Kafan is Fard, de overige stukken zijn Moestahab (aanbevolen).

1. Eerst bepaal je de lengte van de Kafan, dit doe je als volgt: Je neemt de armlengte van de overledene en neemt aan beide kanten een stuk extra. Dit laatste doe je om boven het hoofd en onder de voeten een knoop te kunnen maken. Bij twijfel aan de lengte kun je ook de lengte van de overledene meten en er een stuk extra bij pakken. Als de breedte van de Kafan te klein is, dan plaats je het tweede stuk Kafan halverwege over de eerste. (het lijk wordt dan in het midden geplaatst, waarbij je de stukken erover heen kunt wikkelen)
De bovengenoemde twee stukken zijn verplicht.(twee stukken gebruiken indien de breedte te klein is).Het kan er natuurlijk ook 1 zijn, als de breedte van de Kafan voldoende is voor het lijk. De Kafan die de imam hier in de moskee gebruikt heeft een totale omvang van ongeveer 18 meter.

De volgende lakens worden gebruikt:
1. Lafafa. Dit is een lang kleed, hiermee wikkel je het gehele lichaam in.(voor de mannen gebruik je twee lafafat en voor de vrouwen vier )

2. Het derde stuk Kafan is de Qamis, deze is klein van de afmeting en wordt ook in het midden geplaatst. Deze bedekt het lichaam vanaf de borsthoogte. In de Qamis zit een opening voor de hals en voor de armen.

3. De Izar is een nog korter kleed, een soort onderrok. Hiermee wordt de overledene vanaf het middel ingewikkeld. Aan de Izar zitten twee reepjes stof die je gebruikt om de Izar vast te binden.

Zo kun je zien dat elke stuk Kafan zijn eigen functie heeft. Als alle stukken op de juiste en goede manier aangebracht zijn, dan kan het lijk aan het eind makkelijk ingewikkeld worden.
Houd aan beide einden een stuk stof over, zodat er een knoop gemaakt kan worden, boven het hoofd en onder de voeten.

De bovenste vier stukken Kafan die wij beschreven hebben gelden zowel voor de man als de vrouw. Bij de vrouw plaats je 2 x het eerste stuk Kafan en 2 x het tweede stuk Kafan. Dit zal de vrouw extra bedekking geven en het is een Soenna.
Het zevende stuk, is voor de vrouw de hoofddoek en voor de man is het een tuba.De hoofddoek wordt niet vastgebonden. Hiermee wordt het hoofd van de overledene bedekt.

Als je de Kafan’s nu bij elkaar optelt, zul je 7 stuks Kafan tellen voor de vrouw en 5 stuks voor de man. Je hebt nog een aantal reepjes stof nodig om de lijkwade mee vast te binden.
* Je kunt de lijkwade en de overledene ook parfumeren met musk. Nadat de overledene is gewassen en gedroogd kun je, in het bijzonder op ledematen die je tijdens het gebed gebruikt, de overledene parfumeren. Dit zijn je voorhoofd, knieën en handpalmen.
* Voor dat je de overleden gaat wassen moet je de lijkwade al klaar leggen op een reine plek.
1. Als eerst leg je twee (4) lafafet op elkaar neer.
2.Daarna leg je de Qamis in het midden en klap je hem uit.
3.Vervolgens leg je de Izar iets onder de Qamis.
Als de overleden is gewassen en gedroogd dan wordt hij op deze kleden gelegd.
1.Je wikkelt als eerst de Izar over de overleden heen en bindt het vast. Je moet de voeten goed bij elkaar houden.
2.Daarna wikkel je de Qamis over de overleden heen. Je bindt de Qamis bij de schouders vast.
- Je doet de overledene nu een hoofddoek of tulband om. Leg zijn handen op borsthoogte.
3.Vervolgens begin je met de eerste Lafafa. Je begint met rechts en wikkelt deze helemaal om de overledene heen. Vervolgens wikkel je de linker helft om de overledene heen. Dit doe je met alle Lafafat. Nadat je hiermee klaar bent bindt je de Lafafat aan het hoofdeinde en aan het voeteinde met een reepje stof vast.

Een aantal andere belangrijke punten:

-          Je moet de Izar niet in het midden plaatsen maar iets meer rechts, zo kun je het lichaam meer bedekken. De Izar heeft aan hoeken gaatjes en touwtjes om het bij elkaar vast te maken.
-          Je moet de voeten van de overledene bij elkaar houden, zodra je ze los laat zullen ze uit elkaar gaan.
-          De Qamis heeft aan het uiteinde openingen om de armen van de overledene er uit te laten steken. De armen haal je uit de openingen en vervolgens maak je een knoop d.m.v. de touwtjes, hetgeen aan de Qamis vastzit. De rest van Qamis, wat overblijft duw je onder het lichaam.
-          Als je alle stukken hebt aangebracht, maak je het einde bij de voeten en hoofd vast.
Je kunt ook de armen vast binden als ze niet bij elkaar blijven.

Les 5 van Sheikh Muhammed Al Aqil, Moskee Hijra, Leiden, 25-09-04